Så skapar du mervärde med rapportmallar

Av
Tove Nordmark

Crediwires plattform erbjuder ett flertal funktioner som underlättar ditt arbete och skapar mervärde för dina kunder. Automatiserade processer som frigör tid i kombination med en redovisningskonsult som kan analysera nyckeltal, siffror och komma med värdefulla insikter hjälper kunden att både följa regelverk och stärka sin verksamhet.

En av de populäraste funktionerna på Crediwires plattform är skapandet av rapportmallar. Med rapportmallar, både standardiserade och företagsanpassade, kan du erbjuda kunderna en enhetlig och högkvalitativ service.

I den här artikeln tittar vi på vad mallarna innebär, vilka fördelar de har och slutligen hur vi kan hjälpa dig att tillämpa dem på bästa sätt.

Mallar

Varför ska man använda sig av mallar när det kommer till skapandet av rapporter? Svaret består av flera olika anledningar:

Med hjälp av mallar kan du snabbt och enkelt skapa rapporter åt dina kunder. Med tydliga och konsekventa mallar fördjupar du förståelsen av den visuella presentationen av kundens bokföringsdata, vilket möjliggör ännu bättre rådgivning. Kommentera utvecklingen i de interaktiva rapporterna och ge dina kunder en tydlig inblick i deras ekonomiska situation med några få klick.

Generiska mallar

Med en standardmall kan du enkel att se till att din kund får samma hjälp och service oavsett kontaktperson på byrån. Bestäm internt hur dessa mallar ska se ut och vad som konsekvent ska inkluderas - oavsett om det är en årsrapport, kvartalsrapport eller månadsrapport. Många standardmallar har omsättning och vinst i början av rapporten då det ofta lyfts som den viktigaste informationen av företagarna, följt av en tydlig bild av fasta kostnader och nyckeltalsbuffén där du kan ta fram olika scenarier tillsammans med kund. Många av våra kunder använder den sistnämnda funktionen som sista sida i rapporten då den öppnar upp en spännande dialog som motiverar kunden och formar mötet till ett proaktivt och inspirerande samtal. Avsluta mötet på ett gott sätt med positiv energi, genom att förutse framtiden och sätta upp mål.

Företagsanpassade mallar

Vill din kund ha specifik eller mer information? Ta då din standardmall och anpassa den individuellt efter dem. Mallen sparas sedan som en företagsspecifik mall där samma information uppdateras i realtid. Du och kunden kan tillsammans bestämma vad som ska ingå beroende på vad ni väljer att följa upp på - mallen är live och kan uppdateras allt eftersom tills det att ni har hittat ett vinnande koncept. Om ni bestämmer er för att ta fram en ny mall kommer den tidigare mallen inte att ersättas om du inte aktivt väljer att radera den. På Crediwire-plattformen har du, under fliken Mallar, tillgång till alla skapade mallar där du enkelt kan ta bort och lägga till nya mallar.

Med Crediwire kan du även inkludera bestämmelser om avvikelsegränser i den företagsanpassade mallen där du uppdaterar kunden löpande på de konton som har definierats i uppdragsbrevet.

Utökad rådgivning

Med visuell bokföringsdata och lättförståeliga rapporter kan du hjälpa dina kunder att fatta proaktiva beslut. Många redovisningskonsulter har byggt en prisstruktur kring rapporter, där ni som byrå kan erbjuda olika nivåer av presentation av kundens bokföringsdata.

Ett vanligt exempel är prispaketen Small, Medium och Large där det förstnämnda paketet inte innehåller en visuell rapport till skillnad från medium-paketet där en rapport från ett externt verktyg ofta inkluderas med rådgivning som frivilligt tillägg. I Large-paketet ingår en visuell rapport från Crediwire tillsammans med 1-2 timmar analys och rådgivning.

En annan strategi är att skicka ut rapporterna gratis och sedan boka ett möte för att gå igenom dem till timpris. Din expertis som redovisningskonsult i kombination med visuella rapporter hjälper dina kunder att stärka sin verksamhet, vilket gör det lättare för företagen att motivera engångskostnaden.

Saknar någon av dina kunder tillgång till en dator på jobbet? Många företagare arbetar utan dator och saknar därmed möjlighet att ta del av skräddarsydda rapporter. Vi rekommenderar då ett externt verktyg som gör det möjligt att gå igenom en rapport snyggt i en video. Med ett videoverktyg når du ut och kan rådge alla småföretagare - även de med yrken där en dator inte används.

Vi coachar dig

Du skapar en mall, du tar fram en rapport - och sen då? Det sista steget är lika viktigt: presentationen. I den visuella presentationen kan du förmedla dina kunskaper och insikter och hjälpa dina kunder att nå nya höjder. Vi hjälper dig med tips och tricks så att du kan optimera presentationen och använda verktyget till sin fulla potential.

Under den kostnadsfria provperioden av Crediwire skapar vi tillsammans mallar för att understryka alla de kreativa möjligheter som verktyget möjliggör. När du har bestämt dig för att signa upp med Crediwire har vi ett uppstartsmöte där vi guidar dig genom systemet och gör dig till en skicklig användare.

Vill du veta mer om denna funktion, om andra funktioner eller om Crediwire i helhet? Tveka inte på att kontakta oss eller boka en demonstration.