Förbättra arbetsprocesser och system för en helhetslösning som ger kundnytta

Av
Jeanna Lindstedt
Mikael Nordgren- VD & Senior konsult
Digitala Byrån i Karlshamn

Hur ser redovisningsbranschens framtid ut och hur arbetar byråerna i ett alltmer digitaliserat samhälle?

Den här serien av artiklar kommer bjuda på reflektioner om redovisningsbranschens arbete och framtid utifrån temat digitalisering. Det går inte att undgå den pågående digitaliseringen i samhället där större tillgänglighet av teknologi bidrar till ökad produktivitet. Inte minst står redovisningsbranschen inför en stor förändring i form av automatiserade processer till följd av det digitala skiftet.  

Artiklarna i serien består av en samling insikter och perspektiv presenterade av intressanta profiler inom redovisningsbranschen, vilka vi kallar “Digital Advisors”. Genom artiklarna hoppas vi kunna ta pulsen på branschen och inspirera branschkollegor.  

I vår första artikel presenterar vi vår Digital Advisor, Mikael Nordgren, VD och Senior redovisningskonsult på Digitala Byrån. Digitala Byrån startades 2015 med viljan att minimera tiden företag i regel lägger på bokföring och övrigt administrativt arbete. Detta genom att utnyttja de tekniska lösningar som finns tillgängliga för att automatisera arbetet i möjligaste mån och i stället lägga tiden på att erbjuda kunderna den rådgivning som behövs för att skapa ökad lönsamhet.

Att se vad kunden efterfrågar är ett starkt kort för konsulten  

Vi frågade Mikael Nordgren om vad deras kunder i dagsläget efterfrågar och vidare om han sett någon förändring över åren. Nordgren menar att kunderna, i första hand, fortfarande efterfrågar de normala tjänsterna såsom; redovisning, lönehantering, deklarationer och bokslut. Han tillägger att även rådgivning inom dessa områden förekommer frekvent nu liksom tidigare.  

Trots att rådgivning länge varit något som kunder efterfrågar hos redovisningskonsulter påpekar Mikael Nordgren att rådgivningen förändrats och numera grundar sig i mer detaljerade frågor om verksamheten.  

– Vi ser att kunderna efterfrågar hjälp med mer kvalificerade frågor där redovisningskonsulter blir involverade som experter och nästintill ses som en inhouse resurs med djup inblick i verksamheten. Det kan exempelvis handla om hjälp med affärs- och finansplaner inför en expansion, rådgivning vid större investeringar eller utveckling av verksamheten.  

Den digitala utvecklingen innebär ökade möjligheter för företagen och har inte bara förändrat företagens sätt att arbeta på utan även kundernas behov och efterfrågan. Mikael Nordgren menar att rådgivning vad gäller att binda samman interna och externa system ökar i samband med digitaliseringen. Där är oftast affärssystemet ett nav som andra kringsystem behöver anslutas till, vilket genererar mer automatiserade arbetsuppgifter. 

Varför erbjuda rådgivning till dina kunder?  

Mikael Nordgren förklarar att de löpande försöker hålla koll på kundernas resultat och ställning. Detta för att i god tid ha möjlighet att upptäcka eventuella problem för att vidare ha möjlighet att hantera dessa. Det kan exempelvis handla om att kapitalet är på väg att förbrukas, större avvikelser i kostnadsposter eller förbjudna lån. 

– Vi försöker aktivt kartlägga och förstå kundernas verksamhet för att kunna hitta möjliga effektiviseringar. 

De största möjligheterna vid digitalisering  

För redovisningsbranschen innebär digitaliseringen bland annat ökad tillgång till automatiserade verktyg, vilket frigör tid. Detta har i sin tur banat vägen för en mer detaljerad och ingående rådgivning som efterfrågas av kunden i allt större utsträckning.  

– Redovisningsprocessen snabbas upp oerhört då redovisningskonsulter inte längre behöver sitta och bokföra underlag utan i stället får en övervakande roll. Därmed frigörs mycket tid för analyser och att hitta förbättringsområden.  

Vidare understryker Nordgren att digitalisering inte handlar om att omvandla papperskvitton till digitala kvitton utan snarare om att automatisera redovisningsmoment samt integrera olika system, kunder, leverantörer och myndigheter.

Utmaningar som blir till möjligheter

Nordgren ser inga större utmaningar för de byråer som anammar och jobbar med digitalisering. Han anser dock att relationen med systemleverantörer möjligen kan utvecklas till en utmaning.  

– Redovisningsbranschen har idag ett extremt högt förtroende hos sina kunder, vilket systemleverantörerna eventuellt skulle vilja utnyttja. Frågan är om det är systemleverantörerna eller byråerna som kommer fronta mot kunderna. 

Det Nordgren menar är att systemleverantörerna kan komma att utnyttja byråernas goda relation till sina kunder och därmed konkurrera snarare än att finnas där som ett verktyg.  

Samtidigt innebär leverantörernas roll att erbjuda system och lösningar som automatiserar redovisningskonsultens arbete. Det blir därför fråga om att hitta en bra balans mellan den eventuella utmaningen och det värde leverantörerna skapar för redovisningsbranschen. 

Branschen år 2022: De bästa råden

Det bästa rådet till branschen inför framtiden skulle vara att dumpa timdebiteringen. I stället borde byråerna gå igenom och förbättra arbetsprocesser och system för att sedan ta betalt för en helhetslösning som ger kundnytta, förklarar Nordgren och fortsätter:  

– Att jobba med effektivisering och sedan fortsätta ta betalt per timme skulle vara som att ge bort sitt arbete, menar Nordgren.  

Eftersom redovisningsbranschen går mer mot att ha en rådgivande roll finns det möjlighet att erbjuda kunden en värdefull helhetslösning. Denna lösning med konkret rådgivning ger kunden utrymme att bygga starkare företag vilket både skapar kundvärde- och nytta.

Kort om Crediwire 

Proaktivt arbete utvecklar din rådgivning och skapar mervärde för dina kunder. Bjud in dina kunder direkt till Crediwires plattform där du enkelt kan identifiera och kommentera företagets utvecklingsmöjligheter.

Registrera dig som många andra rådgivare, konsulter och företag redan har gjort - spara tid och kom närmare dina kunder.

Kontakta oss eller boka in en demo: